Code center
جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال خواهند شد



RSS

Powered By
loxblog.Com

این مطلب در تاریخ 28 دی 1395 به روز رسانی شده


 

 

برای خیلی ها جالبه بدونن داخل هر دستگاهی چی میگذره.معمولا وقتی یه گوشی رو جلوی چشم مشتری باز می کنم شاهد نگاه کنجکاو و بعضا شگفت زده ملت هستم که سرک می کشن تا ببینن توی دستگاه چه خبره .اما شاید تا به امروز برای کمتر کسی سوال شده باشه که داخل یک صفحه نمایش LCD چی میگذره.اگه دوست دارید کمی درباره صفحه نمایش موبایلتون بدونید با من همراه باشید.

 

 

اینجا من صفحه نمایش گوشی هوآوی Y511 رو انتخاب کردم که نمونه خرابش رو زیاد داریم! اگه شما هم همین گوشی رو دارید توصیه می کنم خیلی مراقبش باشید چون LCD این مدل خیلی حساسه و بعضا با یه ضربه کوچیک میشکنه.

ورق فلزی پشت LCD رو با احتیاط کنار می زنم و اینجاست که اجزا تشکیل دهنده LCD خودشون رو نشون می دن.یک صفحه نمایش LCD رو میشه به دو قسمت کلی صفحه کریستال مایع و نور پس زمینه تقسیم کرد.بسیار خوب،پس این همه کاغذ اون وسط چی میگن؟!

در ابتدا بگم که نوع و تعداد این ورق ها میتونه بسته نوع ال سی دی کمی متفاوت باشه و جالب اینجاست که اگه این لایه های ساده رو حذف کنیم تاثیر منفی زیادی رو در کیفیت نور LCD شاهد خواهیم بود.

نور پس زمینه ای که ازش صحبت کردم اینه!

ال ای دی های ریز زرد رنگی که تو تصویر می بینید نور مورد نیاز پنل LCD رو تامین می کنن.صفحه نمایش های LCD خودشون توانایی تولید نور رو ندارن و این باعث میشه همیشه ناچارا یک لایه اضافه زیرشون وجود داشته باشه که نور رو به سمت LCD و در نهایت چشم ما پرتاب می کنه.اگه موضوع کمی براتون پیچیده شده به تصویر بعدی نگاه کنید.در صفحه نمایش LCD مخصوص موبایل چینش LED ها همیشه از کنارهاست (EDGE LED) که باعث میشه LCD ها باریکتر و سبکتر بشن. اگه قرار بود LED ها دقیقا پشت پنل قرار بگیرن(توی یک سری از تلویزیون های LCD این کار رو می کنن) گوشی های موبایل خیلی ضخیم تر از اونی میشدن که امروزه می بینیم.(در این تصویر یک LED که در لبه ال سی دی قرار گرفته رو میبینیم)

 

 

تو تصویر بالا در حالیکه LCD روشن و در حال نمایشه لایه کریستال مایع رو از لایه نور پس زمینه جدا کردم.همونطور که می بینید اگه LCD رو جدا کنیم اگرچه تصویر همچنان وجود داره اما چون نور نداره نمیتونیم ببینیمش.در نتیجه وجود قسمتی مجزا برای تولید نور در صفحه نمایش های LCD یکی از ویژگی ها و البته بزرگترین نقطه ضعف ال سی دی ها محسوب میشه! در ادامه بیشتر توضیح میدم.

این طلق پلاستیکی شاید تو نگاه اول خیلی اهمیت نداشته باشه اما باید بدونید که وظیفه مهم یکنواخت کردن نور پس زمینه رو به عهده داره.این طلق با LED ها دقیقا روی یک سطح قرار میگره و باعث یکنواخت شدن نور در تمام سطوح  ال سی دیه.اگه اون رو برداریم قسمت پایین LCD یعنی جایی که LED ها کوچیک نور تولید می کنن خیلی پر نور و قسمت بالا خیلی کم نور و تاریک میشه.

اما قبل از این لایه همونطور که در تصویر شماره یک می بینید چند ورق دیگه وجود دارن که در واقع صفحه بازتاب دهنده نور و چیزی شبیه به یه آینه هستن.این صفحات باعث میشن نور به سمت جلو هدایت بشه و در واقع باعث تمرکز و افزایش شدت نور هستن.

در اینجا تمام لایه ها کنار هم قرار گرفتن

اما بحث ما اینجا تموم نمیشه!

 

نکته تعمیراتی:  اگه یه گوشی آب خورده براتون آوردن و دیدید که LCD اون گوشی لکه برداشته و نورش به شکل پلنگی دیده میشه بهتره قبل از تعویض LCD این مورد رو در نظر داشته باشیدکه تو بیشتر LCD های رده پایین تعویض ورق سفید رنگ انعکاسی مشکل رو حل می کنه.

 

 

البته ما اینجا بیشتر در مورد نور پس زمینه و اونچه که در زیر ال سی دی وجود داره صحبت کردیم ولی باید بدونید ساختار خود ال سی دی ها میتونه خیلی متفاوت باشه که روی کیفیت نهایی تصویر تاثیر فوق العاده زیادی داره. در ال سی دی ها چندین نوع پنل مختلف وجود داره که همه رو میشه در زیر مجموعه سه نوع TN نوع VA و نوع IPS  قرار داد.هر کدوم از اینها مزایا و معایب خودشون رو دارن مثلا نوع TN ارزونه و اگرچه در گذشته بدترین کیفیت نمایش رو در بین LCD ها داشت امروزه کیفیت مطلوبی داره اما همچنان زاویه دید کاملا مطلوبی رو ارائه نمی کنه یعنی اگه از کناره ها بهش نگاه کنید کیفیت رنگ تغییر می کنه و یا شاهد نشت نور خواهید بود یعنی یه هاله خاکستری نورانی کل تصویر رو خراب می کنه. یا نوع IPS بر خلاف TN زاویه دید بسیار خوبی داره اما قیمتش بالاتره.

کمی بالاتر گفتم نور پس زمینه مجزا بزرگترین ضعف ال سی دی هاست.برای اینکه جوابی برای این ادعا داشته باشم باید اضافه کنم که ال سی دی ها نمیتونن مانع از عبور ناخواسته نور بشن و حالتی که بهش نشت نور میگیم اتفاق میوفته.به این شکل که خود ال سیدی رنگ ها رو حتی رنگ مشکی رو به خوبی نشون میده اما نور پس زمینه با تابش بیش از حدش باعث میشه رنگ ها عمق و کیفیت خودشون رو از دست بدن و این موضوع در رنگ مشکی بیشتر نمود پیدا می کنه.یکی از تفاوت های پنل های مختلف در همینه. مثلا نوع TN نشت نور بیشتری داره و به این خاطر کیفیت نمایش رنگش پایینتره و کنتراست کمتری رو به نمایش میکذاره یا نوع VA بهتر میتونه مانع از عبور نور بشه و کنتراست و عمق بهتری داره.اگه مایل هستید در این مورد بیشتر بدونید میتونید راجب انواع پنل ال سی دی یه سرچی تو گوگل بزنید و کلی مطلب جالب در این مورد پیدا کنید.یا یک نمونش رو که ساده و مختصر توضیح داده اینجا ببینید.


همچنین باید بدونیم که صفحه نمایش ها برای ایجاد تصویر به اجزای بسیار ریزی به نام "پیکسل" تقسیم میشن.(به این تصویر نگاه کنید همونطور که می بینید پیکسل های مربع شکل در کنار هم تصویر رو بوجود میارن) همین پیکسل ها برای نمایش رنگ به اجزای ریزتری به نام "زیر پیکسل" یا "ساب پیکسل" تقسیم میشن که در کنار هم رنگ مورد نظر رو نمایش میدن.زیر پیکسل ها معمولا شامل رنگ های قرمز،سبز و آبی(RGB) میشن که میتونن رنگی مشخص رو تولید کنن(به این تصویر نگاه کنید که آرایش زیر پیکسل ها برای نمایش رنگ آبی رو نشون میده).توجه داشته باشید که تمام شرکت ها از RGB استفاده نمیکنن به طور مثال شرکت ژاپنی شارپ در نمایشگر های Quattron از ساب پیکسل های قرمز،سبز،آبی و زرد(RGBY) استفاده کرده و سونی و ال جی هم سابقه استفاده از چینش سفید،قرمز،سبز و آبی (WRGB) رو در کارنامه دارن.همچنین ممکنه ساب پیکسل ها یک اندازه نباشن به طور مثال در صفحه نمایش های آمولد سامسونگ ممکنه زیر پیکسل سبز یا قرمز بزرگتر باشن.یا در صفحه نمایش های QLED (نمایشگر های ال سی دی با فناوری کوانتوم دات در حال حاظر شرکت سامسونگ رسما از این نام برای نسل جدید تلویزیون های خودش استفاده می کنه)برای نمایش رنگ قرمز از کریستال های بزرگتری استفاده میشه.اما اگه براتون سوال شده که چرا در نمایشگر های مختلف زیر پیکسل ها ممکنه از نظر اندازه یا تعداد متفاوت باشن فقط همین مقدار توضیح میدم که این کار پس از سالها تحقیق و مطالعه انجام میشه و معمولا دلیلش بهبود دقت نمایش رنگ ها و یا روشنایی هستش.

 

در این تصویر میتونید ساب پیکسل های RGB رو ببینید که چطور در کنار هم رنگ مورد نظر رو تولید میکنن

 

 

تلویزیون هایی که تو بازار به عنوان LED فروخته میشن در اصل LED نیستن!

بلکه همون پنل های ال سی دین که به جای لامپ فلورسنت CCFL درشون از لامپ های LED استفاده شده.البته لامپ های LED برای نور پس زمینه خیلی بهتر از لامپ فلورسنته چون مصرف انرژی کمتر و دوام بیشتری داره و البته حرارات کمتری تولید می کنه ولی باید بدونید لزوما LED بودن نور پس زمینه یه صفحه نمایش به معنی کیفیت بالاتر تصویر نیست و نباید این صفحه نمایش ها رو با نوع OLED اشتباه گرفت.

 

معمولا LCD ها با سوکت های مخصوص به برد متصل میشن که یک روش استاندارده و جدا کردن LCD در هر زمانی رو به راحتی ممکن میکنه. اما تو گوشی ها و حتی اسمارتفون های ارزونتر ممکنه LCD به برد لحیم شده باشه که خیلی مورد پسند نیست و البته احتمال معیوب شدن LCD بخاطر لحیم سردی کردن پایه ها رو بیشتر میکنه.

 

نکته تعمیراتی: اگه LCD گوشی به برد لحیم شده دو نکته رو در نظر داشته باشید.صفحه سفید شدن این LCD ها میتونه از قلع مردگی پایه های متصل به برد باشه.

در صورتی که گوشی روشنه اما LCD چیزی نشون نمیده اول با چراغ قوه تو صفحه نمایش نور بندازید و ببینید تصویر داره.اگه تصویر داره باید دنبال قطعی مسیر نور باشید.تو این نوع صفحه نمایش ها معمولا مسیر نور LED ها مجزا و مشخصه. LCD رو از پشت باز کنید LED ها رو خواهید دید. با مولتی متر از سر LED ها تا پایه های متصل به برد رو تست بوق بگیرید و ببینید کدوم مسیر قطع شده همونو  از سر LED تا پایه روی برد جامپر بزنید و خواهید دید که نور به LCD برگشته!

 

چند نکته جالب دیگه:

 

برای بهتر شدن هر چه بیشتر کیفیت صفحه نمایش موارد دیگه ای هم وجود داره.مثلا نقش صفحه لمسی یا تاچ رو نباید به هیچ وجه دست کم گرفت.بیشتر اسمارتفون ها،حتی انواع ارزونترشون معمولا LCD های خوبی دارن اما صفحه تاچ باعث افت کیفیت و روشنایی میشه و همچنین با بازتابش شدید نور اطراف از لذت تماشای صفحه نمایش کم میکنه.

تولد کننده ها راه حل رو در کم کردن فاصله اجزای LCD و  تاچ و حذف هر چه بیشتر لایه های هوا پیدا کردن.این موضوع باعث میشه تا صفحه نمایش ها در مواقعی که خاموش هستن مشکی عمیقتری داشته باشن،بازتابش نورشون کم میشه و کیفیت صفحه در محیط باز کمتر تلف میشه.اهمیت فناوری یکپارچه سازی تاچ و ال سی که به In-Cell شناخته میشه رو وقتی میشه فهمید که یه گوشی رده میانی رو باز کنید و ال سی رو از تاچ جدا کنید.در این شرایط شما با یک صفحه نمایش با کیفیت که درخشندگی و کیفیت مناسبی داره و حتی رنگ مشکی رو به شکل رضایت بخشی نشون میده مواجه هستید.اما وقتی دوباره ال سی رو در جای خودش قرار میدید و از پشت تاچ ال سی رو نگاه میکیند افت محسوسی در کیفیت و کنتراست و روشنایی و نمایش رنگ مشکی رو تجربه خواهید کرد.متاسفانه فاصله تاچ و ال سی دی بخصوص وقتی تو محیط باز هستید بیشتر آزار دهنده میشه.

 

همونطور که تو تصاویر می بینید یکپارچه بودن تاچ و ال سی دی صفحه نمایش گوشی رو حتی زمانی که خاموشه زیبا می کنه و یک رنگ مشکی عمیق رو به نمایش میگذاره با این وجود مشکلی که وجود داره اینه که اگه به هر دلیلی تاچ یا ال سی دی چنین گوشی هایی بشکنه معمولا چاره ای جز تعویض هر دوشون نیست که هزینه تعمیر رو بالا میبره.چون فروشگاه های مخصوص معمولا تاچ یا LCD این گوشی ها رو بصورت مجزا نمیفروشن.یا ممکنه جدا کردن تاچ و ال سی دی عملا غیر ممکن باشه.

تصویری از تاچ و LCD گوشی ال جی G2

 

 

بازتابش نور اطراف هم یکی از مشکلاتیه که تو تموم گوشیها وجود داره و هنوز کاملا حل نشده.بازتاب اشیا محیط اطراف تو جاهای پر نور بر روی ال سی دی چندان جذاب نیست بخصوص وقتی دارید تو محیط باز از گوشی استفاده می کنید.با این وجود شرکت هایی مثل کورنینگ نمونه های اولیه از شیشه هایی رو به نمایش گذاشتن که کاملا مانع از بازتابش نور محیط اطراف میشه اما این شیشه ها هنوز به بازار نیومده.

 

تو تصویر بالا به وضوح میشه فاصله تاچ و LCD رو مشاهده کرد که توی دستگاه های ارزون قیمت چیز معمولیه و متاسفانه  روی کیفیت،زیبایی و بخصوص خوانایی صفحه نمایش تو محیط باز تاثیری منفی داره.

خوشبختانه ساختار ال سی دی ها مدام در حال بهبود و پیشرفته.سال قبل یه شرکت ژاپنی به نام Kaneka اعلام کرد تونسته لایه جدیدی رو برای پس زمینه ال سی دی تولید کنه که در مقایسه با ال سی دی های فعلی امکان عبور نور از ال سی دی رو تا دو برابر افزایش میده و این یعنی روشنایی دوبرابر و البته یعنی مصرف کمتر انرژی lcd ها.

در زمینه صفحه نمایش های موبایل شرکت سامسونگ هم موفقیت های زیادی داشته تا جایی که فناوری AMOLED به کار رفته در اسمارتفون های این شرکت نتنها ضعف های گذشته در مقایسه با LCD ها رو ندارن بلکه حتی به اعتقاد کارشناسا در بسیاری از موارد به بهترین نمایشگر بازار تبدیل شدن با این وجود هنوز هم دوران صفحه نمایش های LCD به پایان نرسیده و تغییراتی که تولید کننده ها ایجاد کردن و پیشرفت هایی که در این فناوری صورت گرفته همچنان اون رو رقیبی قدرتمند نگه میداره.به طور مثال با وجود اینکه به نظر میرسه هر شخص علاقه مند به دنیای تکنولوژی و صفحه نمایش با اطمینان نوع OLED رو برتر میدونه(به هر حال باید قبول کرد که اولد بهتره :-)) شرکت سونی نمونه ای از صفحه نمایش های LCD رو به نمایش گذاشته که (روی کاغذ!)میتونه توانایی تولید روشنایی تا رقم خارق العاده 4000 نیت رو هم داشته باشه- عمده تلویزیون های موجود در بازار کمتر از 1000 نیت روشنایی تولید می کنن!- و از فناوری ویژه ای برای کنترل منطقه ای نور پس زمینه به نام Backlight Master Drive استفاده می کنه به این ترتیب نتنها این افزایش جالب توجه روشنایی باعث کاهش کنتراست نمیشه که با استفاده از تکنولوژی کنترل نور پس زمینه تصاویر بسیار درخشانی رو به نمایش می گذاره.این میزان روشنایی رو در بهترین نمونه OLED هم نمیشه سراغ گرفت. این موضوع به لطف ورود فناوری نقاط کوانتومی به خانواده ال سی دی محقق شده و فعلا این نوع نمایشگر رو در برابر اولد زنده نگه میداره.

 

شرکت سونی که از پیشگامان استفاده از این تکنولوژیه پیش از این هم تونسته بود با استفاده از خواص فناوری Quantum Dot به صفحه نمایش های درخشانتر و دقت رنگی بیشتر دست پیدا کنه.چرا که کریستال های نمایشگر  QLED بسته به اندازشون میتونن بی نیاز از فیلتر رنگی،مستقیما نور رو به رنگی خاص تبدیل کنن و همین باعث کاهش مصرف انرژی میشه و امکان تولید نمایشگرهایی با روشنایی بالاتر رو میده.در کنار اون تولید کنندگان ال سی دی مثل سونی یا سامسونگ از تکنولوژی نور پس زمینه خاص Full Array Local Dimming (FALD) استفاده میکنن(البته نه در همه مدل ها) که به معنی چینش تعداد زیادی LED در پشت پنل هست(نه در کنار) در تصویری که قرار دادم فناوری خاص سونی رو می بینیم که استفاده از تعداد بسیار بیشتر از ال ای دی های بسیار کوچکتره که  باعث میشه میزان نور خیلی بیشتری تولید بشه.تولید کنندگان تلویزیون در رقابت بر سر باریک تر کردن نمایشگر های خودشون معمولا ممکنه حتی در تلویزیون های رده بالا و پرچمدار خودشون از نور پس زمینه EDGE LED استفاده کنن که مزایا و معایب خودش رو داره از جمله معایبش کنترل کمتر بر تابش منطقه ای نوره به طور مثال در تلویزیون های EDGE LED سامسونگ نقاط قابل کنترل حتی در نمونه های پرچمدار بیشتر از 30 نقطه نمیشه .البته به لطف فناوری نقاط کوانتومی نسل جدید تلویزیون های QLED سامسونگ هم  میتونن به روشنایی تا 2000 نیت دست پیدا کنن.

 

نباید فراموش کرد که یک نمایشگر خوب باید "جادویی از رنگ و نور" باشه. اولد ها در "رنگ" جادویی هستن ولی در "نور" کاملا در برابر نمایشگر های LCD مجهز به فناوری کوانتوم دات تسلیم و ضعیفن.همین موضوع باعث میشه وقتی یه صفحه نمایش OLED رو دربرابر یک صفحه نمایش کوانتوم دات ال سی دی قرار میدیم  به نظرمون میرسه که جذابیت صفحه نمایش کوانتوم دات بیشتره و این شدیدا به برتری تولید نور بر میگرده.نمایشگرهای کوانتوم دات حجم رنگی فوق العاده ای دارن و این یعنی اینکه در روشنایی بالاتر هم خلوص رنگ ها تا حد زیادی حفظ میشه. هر چند که بحث کالیبره کردن ساده تر و امکان ایجاد رنگ ها دقیقتر و همچنین دوام و عمر بیشتر(دوام اولد هنوز دقیقا مشخص نیست اما تجربه عملی نشون میده حساسیت بالایی داره و نیاز به مراقبت بیشتری داره) و البته قیمت پایینتر هم از برتری های نمایشگر های کوانتوم دات محسوب میشه. از طرفی اگه چراغ ها رو خاموش کنیم و در تاریکی به تماشای تلویزیون بشینیم مهمترین برتری نمایشگر کوانتوم دات ال سی دی رنگ میبازه و بی ارزش میشه و شما کاملا تحت تاثیر عمق رنگ و مشکی عمیق نمایشگر OLED قرار خواهید گرفت.متاسفانه در تاریکی متوجه میشید که حتی بهترین تلویزیون های ال سی دی مجهز به فناوری تاریکی موضعی هم همچنان مشکل نشت نور دارن و حتی در نقاطی که نور پس زمینه خاموش میشه هاله ای از نور(Clouding) وجود داره.

 

مبارزه فناوری های OLED و LCD حالا به بالاترین سطح خودش رسیده تا جایی که تولید کننده های بزرگی مثل ژاپن دیسپلی تونستن یکی دیگه از برگ های برنده نمایشگر های OLED رو بسوزونن! منظورم تولید نمایشگر های قابل انعطافه که تا مدتی تصور میشد در انحصار فناوری OLED باقی خواهد موند اما مدتی بعد شرکت سونی اولین تلویزیون LCD منعطف رو معرفی کرد و چندی پیش شرکت ژاپن دیسپلی نمونه ای از LCD  قابل انعطاف 5.5 اینچی مخصوص موبایل رو به نمایش گذاشت.

 

همونطور که بالاتر گفتیم یکی از ضعف های ال سی دی ها رابطه متضاد بین میزان روشنایی به دقت رنگ و کنتراست صفحه نمایشه.یعنی هر چه میزان روشنایی رو افزایش بدید اگرچه با صفحه نمایشی درخشانتر مواجه خواهید شد اما به همون اندازه رنگ ها در صفحه نمایش عمق خودشون رو از دست میدن به خصوص رنگ مشکی که بیشتر به چشم میاد و این طور به نظر میرسه که روی سطح صفحه نمایش یک لایه خاکستری قرار داره و اگر هم برای جبران این موضوع میزان روشنایی رو کاهش بدید با صفحه نمایشی مواجه خواهید بود که درخشندگی لازم رو نداره و در محیط پر نور هم کاراییش کاهش پیدا می کنه.برای جلوگیری از این موضوع فناوی های مختلفی چه در خود پنل و چه در نور پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته که یکی از نمونه های بسیار خوب و تاثیر گذارش استفاده از فناوری کوانتوم دات در ال سی دیه که این مشکل رو تا حد زیادی حل میکنه.در چنین صفحه نمایش هایی با وجود افزایش روشنایی دقت و عمق رنگ ها حفظ میشه و وقتی این فناوری با تکنیک تاریکی موضعی Local Dimming که میتونه مانع از تابش نور پس زمینه به نقاط مختلف پنل بشه ترکیب شده باشه کیفیت مثال زدنی ای رو به وجود میاره.این یعنی صفحه نمایشی بسیار درخشان با کمترین کاهش کنتراست و دامنه دینامیک.

 

بعضی ها موضوع ترکیب شدن فناوی کوانتوم دات با پنل LCD رو با موضوع تلویزیون های LED مقایسه می کنن و معتقدن در اینجا هم استفاده از نام هایی مثل QLED تنها فریب مشتریه.من اما موافق نیستم. موضوع تلویزیون های LED کمی متفاوت بود و مربوط میشد به یک تغییر کوچیک در قسمت نور پس زمینه نمایشگر در حالی که ورود فناوری کوانتوم دات به دنیای نمایشگر های LCD تفاوت های چشمگیری رو ایجاد کرده  که بخشیش رو توضیح دادم  از جمله اینکه به لطف این فناوری تولید تلویزیون های درخشانتر و با روشنایی بسیار بالاتر امکان پذیر شده که بخصوص در بحث محتوای HDR خودشو بیشتر نشون میده به علاوه نمایشگر های مجهز به این فناوری رنگ ها رو دقیقتر و بسیار نزدیک به استاندارد ها به نمایش در میارن و مصرف انرژی ال سی دی ها رو کاهش میدن و...

 با این وجود متاسفانه به نظر میرسه بیشتر این فناوری ها در تلویزیون ها و صفحه نمایش های بزرگ کاربردی باشن و در حال حاظر میشه گفت صفحه نمایش های OLED در مجموع بهترین گزینه برای استفاده در موبایل به حساب میان.

در حال حاظر استفاده از OLED حتی در گوشی های رده پایین جای تحسین داره و تفاوت قابل توجه ای از نظر کیفی ایجاد می کنه اما باید بدونید هر چیزی هزینه ای داره و در صورت شکسته شدن تاچ و ال سی دی این گوشی ها هزینه تعویض اون بسیار بالا خواهد بود و حتی در گوشی های پایین رده ای مثل Galaxy J1 Ace هم مبلغی در حدود 250 هزار تومان رو بهتون تحمیل می کنه.ضمن اینکه به عنوان یک تعمیر کار موبایل میتونم بهتون بگم متاسفانه این صفحه نمایش ها نسبت به ال سی دی ها حساسیت بیشتری هم دارن و راحتتر خراب میشن.

 

اگر شما هم در مورد صفحه نمایش ها اطلاعات خوبی دارید

باعث خوشحالیه که با ما به اشتراک بگذارید

 

***********

امیدوارم از این مطلب استفاده برده باشید

لطفا ذکر منبع فراموش نشه

_____________________________________________________________________________

 


 


نظرات شما عزیزان:

آرمان
ساعت16:02---14 خرداد 1398
با سلام
بنده اطلاعات دقیقی از لایه های ال سی دی گوشی ندارم
یه سوال داشتم و اینه که با جدا کردن کدوم لایه صفحه نمایش مشکی به نظر میاد و اگه از توی اون لایه به صفحه نگاه کنیم صفحه نمایش به خوبی دیده میشه



خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید و اسم اون لایه و اگر خواستید نحوه جدا کردنش رو بگید Xperia V


Saeed
ساعت12:46---23 فروردين 1398
سلام من گوشی شیائومی mi max 2 دارم ال سی دی رو تعویض کردم دوربین عقبش کار نمیکنه مشکلش چیه؟
قاب پشتی گوشیو دو سه بار تعمیر کار باز کرد حالا یه نکته سفید روی صفحه دیده میشه شبیه به لامپ هستش چکار باید کرد؟


الیاس
ساعت3:43---7 فروردين 1398
سلام خسته نباشین
یه ساعت مچی اندروید دارم آب خورده
و صفهش یه گوشش سیاه بود
بازش کردم الان کل صفهش سیاه شده بع هیچ جاییش دست نزدم فقط صفه های نمایشگر از هم جدا شدن وسطشون یه جور روغن بود الان اون رو غن رو تمیز کردم میخوام بدونم مشکلی پیش نمیاد!؟


مسلم
ساعت3:15---30 آبان 1397
سلام. ببخشید من یه تبلت lenovo. Tab2_A8دارم که زیر صفحش روغن رفته و حالت پلنگی دراومده. چطور میتونم مشکلشو حل کنم. در ضمن خود تبلت هم درست کار نمیکنه. یعنی روغن روی بردش تاثیر گذاشته. ممنون میشم راهنماییم کنین.

Farzad
ساعت8:15---25 شهريور 1397
سلام خسته نباشید.من میخواستم تاچ تبلتمو عوض کنم ولی اشتباهی یک ورق مشکی(دودی مانند) که روی ال سی دی بود هم کندم. الان باید چکار کنم؟ آیا اون ورق تو بازار گیرم میاد؟

mohammad
ساعت17:08---3 مرداد 1397
با سلام خدمت شما
بسیار ممنونم ازمطالب مفید وارزنده شما


mohammad
ساعت17:06---3 مرداد 1397
با سلام خدمت شما
بسیارممنونم ازمطالب مفید و ارزندتون


mohammad
ساعت17:02---3 مرداد 1397
با سلام خدمت شما
ممنونم از مطالب خوب و ارزنده تون بسیار برام مفید بود


@
ساعت7:12---21 بهمن 1396
سلام ببخشید من تازه ی گوشی سامسونگ j3pro خریدم از روز اول توی نور کم صفحه گوشی چشمک میزد بردم گارانتی ال سی دی شو عوض کردم درست نشده.مشکلش از چیه؟
ممنون میشم راهنماییم کنین


B
ساعت19:41---30 دی 1396
سلام. سوالی داشتم. دکمه های پایین گوشی را در نظر بگیرید. (Home و یک دکمه سمت راست آن و دیگری سمت چپ آن).
دکمه home سالمه ولی دو دکمه دیگر که لمسی اند و مثل دکمه home نباید فشرد، چند روزی است که کار نمی کنند. دلیلش چیست؟ با تشکر.


فرزین
ساعت18:12---23 آذر 1396
با سلام
حدود یک ساله یه a5 2016 دارم و یه مدتیه یک سوم بالایی صفحه نمایش خیلی خیلی کم به زردی میزنه !!
میدونم که صفحات اولد با گذشت زمان کمی تغییر رنگ میدن ولی واسه من فقط نصف صفحه کمی تغییر رنگ داده و پایین صفحه مثل روز اوله!!
ممنون میشم نظرتون رو بگین .


Ali
ساعت14:48---3 آبان 1396

سلام من گوشیم چند وقت پیش ضربه خورد , از یه گوشه صفحه شروع به بنفش شدن و بعد سیاه شدن کرد تا کل صفحه رو گرفت . الان هم تاچش سالمه هم تسویر هست اما نور صفحه به شدت کمه . اگه میشه راهنماییم کنید


پاسخ: سلام. اینکه با ضربه صفحه بنفش و سیاه بشه و پیشروی کنه نشان دهنده OLED بودن اون صفحه نمایشه بعد چجوری دوباره خودش درست شده و تصویر اومده؟! اگه صفحه رو دادید تعویض کردن براتون که خوب هر مشکلی باشه از کیفیت اون صفحه نمایشه و در ال سی دی هم مشکل میتونه از دیود ها یا فلت باشه



حامد
ساعت20:05---24 شهريور 1396

سلام. یه لپتاپ سامسونگ دارم که دو خط افقی زرد رنگ افتاده روش و تصویر زیر این دو خط ،رنگ سبز رو نداره. یعنی عکسها رو بدون طیف سبز نشون میده. قسمت بالای خط ها مشکلی نداره.
مشکل از ال سی دی هست یا ایراد از جای دیگه؟
اگه امکانش هست پاسخ رو برام ایمیل هم بزنید.


پاسخ: سلام. معمولا وقتی روی ال سی دی خطوط رنگی (حالا سفید،زرد،قرمز یا سبز یا همه رنگ ها باهم) دیده میشه مشکل سخت افزاریه و باید ال سی دی تعویض بشه ولی بازم باید به یه تعمیر کار لپ تاپ نشون بدید تا بررسی کنه.



رئوف
ساعت18:49---9 بهمن 1395

سلام, گوشی من سامسونگ اس فایل هستش،وقتی که نور صفحه رو کم میکنم صفحه به رنگ زرد درمیادمشکل از چی میتونه باشه،،ممنون


پاسخ: سلام.تغییر رنگ بویژه در گوشی های با صفحه نمایش اولد چیز عجیبی نیست و اینجا ما زیاد میبینیم بخصوص سامسونگ S5 که به مرور زمان به رنگ های سبز یا آبی متمایل شده که این اتفاق به دلایل سخت افزاری رخ میده. برای بهتر شدنش میتونی صفحه نمایش رو روی حالات مختلف رنگی که خود سامسونگ توی تنظیمات قرار داده امتحان کنی و اگه بهتر نمیشه میتونی از برنامه هایی مثل Night Filter استفاده کنی

http://www.androidha.com/59525-download-night-filter-pro/



Mohammad
ساعت3:30---5 بهمن 1395

سلام خسته نباشید مرسی از مطالب مفیدتون
من یه مشکلی برام پیش اومده گوشیم xperia z5 premium
هستش که مانورش فقط رو صفحه نمایشه
حدود دوماهه که یه لکه زرد رنگ چسبیده به لبه سمت چپ گوشی بوجود اومده و این دقیقا حس میشه از زیر صفحه تاچه
خیلی راجبش تحقیق کردم
به این نتیجه رسیدم گوشیو باز کنم و زیر صفحه رو تمیز کنم اون ورق سفید رو بردارم اما تو نظرات گفتید این صفحه lcd شکننده اس ...میخوام بدونم چقدر نازکه ؟ چقدر احتمال میدید بشکنه .؟
ایا یه متخصص هم میتونه اینکارو بکنه ؟
و اینکه اگه ورق رو برداشتیم چیزی نمیخواد بجاش بزاریم ؟
با تشکر ...



پاسخ: سلام.متاسفانه قطر صفحه نمایش گوشی ای مثل Z5 Premium حدود 1 میلی متره و عملا اونقدر نازکه که کار خاصی نمیشه روش انجام داد.



هاشم الهی
ساعت11:04---12 دی 1395
قبلا دیدگاهه دیگه ای داشتم اما الان دیدگاهم درمورد LCD کاملا عوض شد و اینکه اصلا فک نمی کردم ساختار صفحه نمایش به این پیچیدگی و سازماندهی شده باشه مطالبتون عالی بود عالی:)

پویا
ساعت2:32---24 آذر 1395

آیا تمیز کردن قسمتهای کاغذی ال سی دی آب خورده باعث خاموشی ال سی دی میشود ممنون از مطالب آموزنده تون


پاسخ: سلام.همونطور که گفتم اگه بتونید ال سی دی رو باز کنید بدون اینکه بشکنه مشکل خاص دیگه ای تهدیدش نمیکنه. البته اکثر گوشی های امروزی دیگه امکان باز کردن ال سی دی رو ندارن چونکه بسیار ظریف و شکننده ساخته شدن 

 

 



محمد مهدی زمانی
ساعت11:40---20 آذر 1395

از مطالب خوبتون و حوصله ای که برای اموزش گذاشتید به سهم خودم بسیار سپاسگزارم


پاسخ: سلام. منم از شما ممنونم بخاطر دلگرمیتون

 



جواد
ساعت18:51---5 آبان 1395

سلام. با اسپری کنتاکت شور خشک سوکت شارژر گوشی رو تمیز کردم ولی حالا این مایع تو بعضی نقاط صفحه نمایش بصورت لکه مشخصه. باید چیکار کنم. ممنون


پاسخ: اگه از خشک شدن کامل گوشی و بخصوص ال سی دی مطمئن هستی احتمالا داخل اجزای ال سی دی لکه برداشته که خلاص شدن از شرش کار ساده ای نیست و در مواردی برای همیشه این لکه روی ال سی دی میمونه.همونطور که تو متن گفتم باز کردن ال سی دی و تمیز کردن و یا تعویض کردن ورق های داخل ال سی دی تنها راهیه که حداقل من بلدم که البته این راه هم بسته به نوع ال سی دی و ضخامتش میتونه بخصوص برای کسانی که تجربه ندارن ریسک زیادی داشته باشه و احتمال شکستن ال سی دی وجود داره.



حبیب علی عسگرزاده
ساعت3:03---26 فروردين 1395

سلا یه سوال داشتمنور صفحه نمایش تبلت من کم شده به نظرتون مشکل از چی میتونه باشه



پاسخ:سلام.بسته به نوع تبلت میتونه دلایل مختلفی داشته باشه.مثلا تو تبلت های چینی ممکنه فلت ال سی دی مشکل دار باشه.اگه دستگاه سابقا آب خورده باشه یا در معرض گرد و غبار زیادی قرار گرفته باشه هم ممکنه مسیر لایت ال سی دی مشکل دار باشه و ولتاژ کافی به پنل لایت ال سی دی نرسه.ولی تا دستگاه باز نشه نمیشه دقیق نظر داد.اگه خیلی اذیت می کنه و بیش از حد کم نوره به یه مرکز تعمیرات معتبر نشونش بدید.



mahdi sadeghian
ساعت20:36---3 اسفند 1394

سلام وممنون از توضیحاتتون

می خواستم ببینم چطوری میشه که ال سی دی گوشی از کنار دید نداشته باشه و فقط با دید مستقیم و با زاویه ۹۰درجه نسبت به سطح ال سی دی دیده بشه . اگه میتونین راهنمایی کنین .ممنون


پاسخ:سلام ببخشید که نظرتون رو دیر دیدم و جواب میدم.اگه عکس این موضوع رو میخواستید میتونستم کمک کنم چون میشه زاویه دید بعضی از صفحه نمایش رو با نرم افزار بیشتر کرد اما تا اونجایی که من میدونم راهی برای کاهش زاویه دید وجود نداره .اگه تو جای شلوغی میخواید که کسی نتونه صفحه نمایش رو ببینه تنها راهی که روی خیلی از گوشی ها جواب میده کم کردن نور صفحه نمایش تا جای ممکنه به شکلی که حتی از دید مستقیم هم به سختی دیده بشه! از اونجایی که صفحه نمایش ها در زاویه با اتلاف نور مواجه هستن افرادی که در اطراف و از زاویه به گوشی نگاه می کنن نمیتونن چیز خاصی رو تو صفحه نمایش کم نور ببینن و مطالبی که مینویسید یا میخونید رو متوجه نمیشن.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: موبایل , آموزش , قاب , ,
:: برچسب‌ها: کالبد شکافی , ال سی دی , lcd , تعمیرات موبایل , oled , صفحه نمایش ,